سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه با گفتار نیک . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 تیر 14

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی در 25اسفند 1285 خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام‌الملک) از سکنه شفت گیلان و اصالتاً آشتیانی بود و مادرش اختر فتوحی (درگذشته 1352 )از اهالی آذربایجان بود. پروین تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت.

اعتصام‌الملک، پدر پروین از نویسندگان و مبارزان دوران مشروطه بود.] او در سال 1291 به همراه خانواده‌اش از رشت به تهران مهاجرت کرد؛ به همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. در دوران کودکی، زبان‌های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل و زبان انگلیسی را در مدرسه امریکایی‌ها فراگرفت.

پروین در سن 28سالگی در تیرماه 1313 با پسرعموی پدرش فضل‌الله اعتصامی (رئیس شهربانی وقت کرمانشاه) ازدواج کرد ولی این ازدواج، در مرداد1314به جدایی انجامید. در همین سال‌ها بود که پروین در کتابخانه? دانشسرای عالی به عنوان کتابدار به کار مشغول شد

پروین به تشویق ملک‌الشعرای بهار در سال 1315دیوان خود را منتشر کرد ولی مرگ پدرش در دی ماه1316 در سن 35سالگی، ضربه هولناک دیگری به روح حساس او وارد کرد که عمق آن را در مرثیه‌ای که در سوگ پدر سروده‌است، به خوبی می‌توان

پدر آن تیشه که بر خاک تو زد دست اجل      /    تیشه‌ای بود که شد باعث ویرانی من

 احساس کرد:

پروین اعتصامی عاقبت در تاریخ ?? فروردین 1320در سن 35سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.


 نوشته شده توسط دبستان دخترانه پروین اعتصامی چَمگُردان در پنج شنبه 87/11/10 و ساعت 7:15 صبح | نظرات دیگران()
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 19094
فهرست موضوعی یادداشت ها
جستجو در صفحه

خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو